The impact of didactic games as methodological learning tools in industrial engineering teaching and learning

Authors

  • José Orlando Montes de la Barrera Universidad de Córdoba, Montería (Colombia)
  • Helman Enrique Hernández Riaño Universidad de Córdoba, Montería (Colombia)
  • Jorge Mario López Pereira Universidad de Córdoba, Montería (Colombia)
  • Juan Ángel Chica Urzola Universidad de Córdoba, Montería (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.26507/rei.v5n9.8

Keywords:

methodological tool, academic performance, game-based learning.

Abstract

This paper has a purpose to determine whether playful as a methodological tool has a positive impact on academic performance of students in organization and methods II courses of Industrial Engineering program at the University of Cordoba, Montería (Colombia). To make this investigation a quasi-experiment pre test, post test and control group was considered. The importance of this study is that it provides empirical evidence regarding the effectiveness of different teaching methodologies and variables that significantly affect the academic performance of experimental subjects.

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Author Biographies

José Orlando Montes de la Barrera, Universidad de Córdoba, Montería (Colombia)

Ingeniero Industrial, Investigador del programa de Ingeniería Industrial de la Universidad de Córdoba.
Carrera 19 # 24-81. Montería.
Publicación anterior: Validación de una la lúdica como herramienta metodológica complementaria en la enseñanza del método de producción tradicional y método de producción TOC para el manejo de los entornos multitarea. Revista Ingeniería y Universidad Pontificia Universidad Javeriana Vol. 14 No. 1. Año 2010.

Helman Enrique Hernández Riaño, Universidad de Córdoba, Montería (Colombia)

Ingeniero Industrial. Especialista en Gerencia de Producción y Calidad. Magister en Gestión de Organizaciones. Profesor Asistente Departamento de Ingeniería Industrial de la Universidad de Córdoba. Manzana H Lote 6 Barrio Cundama, Montería.
Publicación anterior: Validación de una la lúdica como herramienta metodológica complementaria en la enseñanza del método de producción tradicional y método de producción TOC para el manejo de los entornos multitarea. Revista Ingeniería y Universidad Pontificia Universidad Javeriana Vol.14 No. 1. Año 2010.

Jorge Mario López Pereira, Universidad de Córdoba, Montería (Colombia)

Ingeniero Industrial. Especialista en Informática y Telemática. Candidato a Magíster en Ingeniería Industrial. Profesor Auxiliar Departamento de Ingeniería Industrial de la Universidad de Córdoba. Manzana 172 Lote 4 Barrio la Pradera. Montería.
Publicación anterior: Validación de una la lúdica como herramienta metodológica complementaria en la enseñanza del método de producción tradicional y método de producción TOC para el manejo de los entornos multitarea. Revista Ingeniería y Universidad Pontificia Universidad Javeriana Vol. 14 No. 1. Año 2010.

Juan Ángel Chica Urzola, Universidad de Córdoba, Montería (Colombia)

Ingeniero Industrial. Especialista en Ingeniería de Producción. Candidato a Magíster en Ingeniería Industrial. Profesor Auxiliar Departamento de Ingeniería Industrial de la Universidad de Córdoba.Calle 62b No 5a-111 Apto 403. Montería.

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Published

2012-02-15

How to Cite

Montes de la Barrera, J. O., Hernández Riaño, H. E., López Pereira, J. M., & Chica Urzola, J. Ángel. (2012). The impact of didactic games as methodological learning tools in industrial engineering teaching and learning. Revista Educación En Ingeniería, 5(9), 37–48. https://doi.org/10.26507/rei.v5n9.8

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Teaching

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