Experiencia didáctica en el uso de juegos serios como apoyo en el proceso de enseñanza-aprendizaje en la gestión de proyectos de informáticos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26507/rei.v14n28.983

Keywords:

Juego serio, gestión de proyectos informáticos, enseñanza-aprendizaje, didáctica

Abstract

The use of serious games in education is increasing. Through them, the teaching-learning processes can strengthen by motivating the classes and creating favorable spaces in which there is a simulated environment for the development of skills and concepts according to the learning objectives. In this sense, this article describes the didactic experience of a serious game used in the IT Project Management course of the Master in Engineering at Universidad del Valle. The process of implementing the serious game and the preliminary results obtained are presented. As a result of this experience, there is a positive impact of the application of the game, they show motivation and commitment students in their learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Liliana Esther Machuca Villegas, Universidad del Valle

es Ing. de Sistemas de la Universidad Francisco de Paula Santander, Colombia. MSc. en Ingeniería de la Universidad del Valle, Colombia. Profesora asistente de la Escuela de Ingeniería de Sistemas y Computación, Facultad de Ingeniería, Universidad del Valle. Pertenece al Grupo de Investigación Camaleón (HCI - Interacción Humano Computador), de la Universidad del Valle. Su interés en investigación está orientado hacia la ingeniería de software, gestión de proyectos de software y gamificación

References

Guerrero-Peña, D., Trefftz-Gómez, H. and Anaya, R., Juegos en la enseñanza de la ingeniería del software, Rev. Tecnológicas, 22, pp. 43-60, 2009. DOI: 10.22430/22565337.228

Carmona-González, G.L. and Trefftz, H., Diseño de un juego serio como herramienta de apoyo para el curso de programación de operaciones., in: Proceeding of World Engineering Education Forum, WEEF, Sept. 2013.

Maxim, B.R., Kaur, R., Apzynski, C., Edwards, D. and Evans, E., An agile software engineering process improvement game, in: IEEE Front. Educ. Conf., pp. 1-4, 2016. DOI: 10.1109/FIE.2016.7757682

Urquidi-Martín, A.C. y Tamarit.Aznar, C., Juegos serios como instrumento facilitador del aprendizaje evidencia empírica, Opción, 31(3), pp. 1201-1220, 2015.

Calderón, A. and Ruiz, M., Coverage of ISO/IEC 12207 Software Lifecycle Process by a Simulation-Based Serious Game, in: Clarke, P., O'Connor, R., Rout, T., Dorling, A. (eds), Software Process Improvement and Capability Determination. SPICE 2016. Communications in Computer and Information Science, 609, pp. 59-71. Springer, Cham., 2016. DOI: 10.1007/978-3-319-38980-6_5

García-Mundo, L., Genero, M., Vargas-Enríquez, J. y Piattini, M., ¿Contribuye el Uso de juegos serios a mejorar el aprendizaje en el área de la informática?, Actas las XX JENUI …, pp. 303-310, 2014.

Calderón, A. and Ruiz, M., ProDec: a serious game for software project management training, in: Proceedings of the 8th International Conference on Software Engineering Advances, Venice, Italy, 2013.

Calderón, A., Ruiz, M. and O’Connor, R.V., ProDecAdmin: a game scenario design tool for software project management training, in: European Conference on Software Process Improvement, 2017, pp. 241-248. DOI: 10.1007/978-3-319-64218-5_19

Calderón, A., Ruiz, M. and O’Connor, R.V., Coverage of the ISO 21500 standard in the context of software project management by a simulation-based serious game, in: International Conference on Software Process Improvement and Capability Determination, 2017, pp. 399-412. DOI: 10.1007/978-3-319-67383-7_29

Gasca-Hurtado, G.P., Gómez-Alvarez, M.C., Muñoz, M. and Mejía, J., Gamification Proposal for Defect Tracking in Software Development Process, in: Kreiner C., O'Connor R., Poth A., Messnarz R. (eds), Systems, Software and Services Process Improvement. EuroSPI 2016. Communications in Computer and Information Science, 633, 2016, pp. 212-224. DOI: 10.1007/978-3-319-44817-6_17

Hof, S., Kropp, M. and Landolt, M., Use of gamification to teach agile values and collaboration, in: Proc. 2017 ACM Conf. Innov. Technol. Comput. Sci. Educ. - ITiCSE’17, pp. 323-328, 2017. DOI: 10.1145/3059009.3059043

Project Management Institute, A guide to the project management body of knowledge, fifth. Pennsylvania: Project Manager Institute, 2013.

Armas-Torres, M.B., Técnicas de evaluación para videojuegos geolocalizados, Trabajo de Grado, Universidad de La Laguna, San Cristóbal de La Laguna, España, 2015.

Published

2019-07-19

How to Cite

Machuca Villegas, L. E. (2019). Experiencia didáctica en el uso de juegos serios como apoyo en el proceso de enseñanza-aprendizaje en la gestión de proyectos de informáticos. Revista Educación En Ingeniería, 14(28), 18–24. https://doi.org/10.26507/rei.v14n28.983

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views
Crossref Cited-by logo