Web portal implementation based on free software to support collaborative process of developing a videogame for teaching of software engineering

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26507/rei.v13n26.918

Keywords:

collaborative, free software, software engineering, teaching, video game, web portal

Abstract

This document presents the implementation of a free software system around the development of an educational video game that promotes the teaching of Software Engineering. Beginning with a thorough analysis of the characteristics of the necessary software to create an environment that favors multidisciplinary collaborative work, to then install and configure the selected solutions and finish with an analysis of compliance with usability guidelines for web portals and playability guidelines for video games.
The web portal creation contribution (www.soengirpg.com) is the activation of collaborative work that guarantees the continuity of the construction of a video game about Software Engineering. A system that integrates all the interested actors, who require an environment where they obtain specific information to develop video games and share their knowledge about it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Ismael Maya-Sarasty, Universidad Autónoma de Bucaramanga

Ing. de Sistemas en 2008 de la Universidad Mariana, Pasto, Colombia. Ha trabajado en implementación de sistemas de software para diferentes empresas del sector, salud y educación. Actualmente es aspirante al título de Maestría en Software Libre de la Universidad Autónoma de Bucaramanga, Colombia. Sus intereses investigativos incluyen: desarrollo de software para plataformas web, desarrollo de videojuegos e implementación de sistemas virtuales de aprendizaje.

Daniel Arenas-Seleey, Universidad Autónoma de Bucaramanga

Docente y director académico de posgrados a nivel de especialización y maestría de la Facultad de Ingeniería en la Universidad Autónoma de Bucaramanga, Colombia. Recibió el título de Ing. de Sistemas de la Universidad Industrial de Santander en 1987. Se formó como Esp. en Ingeniería de Software de esta misma universidad en el año 1994. Alcanzando el nivel de MSc. en Ciencias Computacionales del Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, México, en 1998.

References

González, J., Seoane, J. and Robles, G., Introduction to free software. Universitat Oberta de Catalunya, Eureca Media, Barcelona, España. FUOC XP07/M2101/02708. 2008

Wikipedia. List of content management systems. [en línea]. [Consultado: 10 de julio de 2017]. Disponible en: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_content_management_systems

Wikipedia. List of wiki software. [en línea]. [Consultado: 06 de julio de 2017]. Disponible en: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wiki_software

Wikipedia. Comparison of Internet forum software. [en línea]. [Consultado: 04 de junio de 2017]. Disponible en: https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Internet_forum_software

Wikipedia, List of game engines. [en línea]. [Consultado: 02 de agosto de 2017]. Disponible en: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_game_engines

Slant. 100 best 2D games engines as of 2017. [en línea]. Disponible en: https://www.slant.co/topics/341/~best-2d-game-engines

Carvajal, M. y Saab, J., Lineamientos y metodologías en usabilidad para gobierno en línea. Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. República de Colombia. Colombia. [en línea]. [Consultado: Agosto 2010]. Disponible en: http://estrategia.gobiernoenlinea.gov.co/623/articles-8237_guia_usabilidad.pdf

Travis, D., 247 web usability guildelines. Userfocus. [en línea]. [Consultado: 12 de abril de 2016]. Disponible en: https://www.userfocus.co.uk/resources/guidelines.html

González, M., Pacual, A. y Lores, J., Evaluación Heurística. Universitat de Lleida. [en línea]. [Consultado: 15 de octubre de 2006]. Disponible en: http://interaccion2011.m.aipo.es/libro/pdf/15-Evaluacion-Heuristica.pdf

González, J., Padilla, N., Gutiérrez, F.y Cabrera, M., Laboratorio de Investigación en Videojuegos y E-Learning. Universidad de Granada. España. [en línea]. 2008. Disponible en: http://lsi.ugr.es/juegos/articulos/interaccion09-jugabilidad.pdf

Published

2018-08-01 — Updated on 2023-08-28

Versions

How to Cite

Maya-Sarasty, F. I., & Arenas-Seleey, D. (2023). Web portal implementation based on free software to support collaborative process of developing a videogame for teaching of software engineering. Revista Educación En Ingeniería, 13(26), 108–115. https://doi.org/10.26507/rei.v13n26.918 (Original work published August 1, 2018)

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views
Crossref Cited-by logo

Some similar items: